Honda CBR600F3 af Jeannett Hansen
Efter at jeg i godt et år havde kørt land og rige rundt på min første MC, en Honda CB 450 S fra 1988, syntes jeg, jeg savnede nogle ting efterhånden.
Jeg vidste så nogenlunde, hvad jeg gik efter: flere hk/ større
accelerationsevne, ca. 600 ccm, stadig en god siddekomfort så jeg også kan køre langture, halv-/fuldkåbe, god kvalitet samt forholdsvis
ny.
Så jeg prøvede lidt forskellige MC'er som jeg mente kunne være noget for mig og fik så øje på dét, der skulle blive mit kommende vidunder, en Honda CBR 600 F fra nov. '97, men en '98 model, hos "Classic Bikes". Prøves skulle
den og jeg fik da også et par "advarende" ord med på vejen: Den accelererer hurtigt, så jeg skulle tage det lidt forsigtigt i 1. gear ved start, samt ikke bremse for kraftigt med forbremsen, da den er meget effektiv.
Manden havde ret - det var noget helt andet end jeg var vant til!
Men efterhånden lærte jeg at styre det så nogenlunde. (Nogle vil nok ligepåpege, at jeg måske ikke helt har lært at dosere højre håndtag rigtigt endnu ;-) )
Da jeg samtidig ikke har hørt om nogle "børnesygdomme" eller andet negativt, var jeg solgt. Desuden synes jeg den er rigtig flot at se på, og det betyder jo også noget.
Den skulle det bare være!
Siden den første model kom på markedet i 1986 er der kommet en del forbedringer. Én af dem er Direct Air Induction; Luftindtaget i de 2 runde dyser foran, som er med til at sikre det rette luft-flow til systemet. Også for- bremsen er forbedret markant så man har mere tillid til maskinen, også ved frisk kørsel, ved at skivebremserne er gjort større foran.
Den har et rimeligt moment, der gør at den kan trække sig selv op helt nede fra tomgang så 6.gear faktisk spænder over mere end 200 km/t. Udseendet har også ændret sig noget siden F2 modellen.
Bl.a. har den fået en mere sporty bagende, baglygten har fået ny dobb. parabol, den er blevet smallere om midten og kåben er også ændret. Det sidste har bl.a. gjort, at det nu næsten er blevet muligt at komme ind til værktøjs- rummet, uden at skulle afmontere kåben først - med værktøj ... Nu kan man nemlig nøjes med at afmontere et sideskjold.
Nu har jeg så haft den godt en måneds tid og har kørt en del på den, og jeg har ikke fortrudt et sekund. Den passer lige til mig og mit temperament og behov. Jeg sidder rigtig godt på den med mine 168 cm, noget bedre end på den anden jeg havde, bl.a. på grund af kåben, og ikke for foroverbøjet.
Den er ret letkørt også i sving og styrevenlig, har en rigtig god acc. evne, er behagelig selv ved 180-200 km/t, men dog rarest omkring de 140 km/t (eller derunder) samt har effektive bremser og en god lyd, da jeg ikke er til larmende Harley'er.
Jeg kunne fortsætte med at rose de, men vil ikke trætte dig mere.
Blot ville jeg ønske, at jeg ikke boede på 3.sal, da den er lidt tung at slæbe op ad trapperne...;-)
TEKNISKE DATA: HONDA CBR 600 F(3) :
MOTORTYPE: 4-cylindret 4-takt vandkølet rækkemotor m/dobb. overliggende
knastaksler, 16 ventiler.
SLAGVOLUME: 599 ccm.
YDELSE: 105 hk ved 12.000 om/min.
TRANSMISSION: 6 gear.
BREMSER, FOR: Dobb. skivebremse ø 296 mm. Hydrauliske flydende.
BREMSER, BAG: Enk. skive ø 220 mm.
VÆGT, TOM : 186 kg.
TANKKAPACITET: 17 liter, heraf 3 l reserve.
TOPHASTIGHED: 260 km/t (speedometervisning).
ACCELERATION: 0 - 100 km/t 3,4 sek.