Test af Kawasaki GPX600R af Linda K-K.
Med kun 2 MC-sæsoner på
bagen kan jeg ikke ligefrem kaldes en erfaren MC'ist. Kawasakien er dog min
anden MC, så jeg har da et lille sammenligningsgrundlag.
Efter min første sæson
ombord på Minnie (en gamel Suzuki GS 450) syntes jeg, at jeg var klar til
lidt flere hestekræfter ( og noget med kåbe på, for svulmende overarmsmuskler
har jeg aldrig været plaget af). Som nogle ved, var min første kærlighed
Kawasaki ZZR 600, så Kawa har altid haft en særlig plads i mit hjerte. –Meeen
ZZR'en var mig lige et par ører for dyr, så jeg faldt for den lidt billigere
og næsten ligeså flotte Kawasaki GPX 600 R. GPX'eren har nemlig også
integrerede blinklys og "den klassiske Kawa bagende" som jeg så godt
ka' li'.
I februar i år fandt
jeg et eksemplar hos Frankie's som havde et acceptabelt antal km på bagen til
en acceptabel pris. Desværre måtte jeg vente længe på en prøvetur ( pga.
salt på vejene og sager), så jeg måtte nøjes med at beundre min røde
tilkomne når vejen faldt forbi Frankie's ( -og det gjorde den tit).
Endelig oprandt dagen
hvor vejrguderne var med mig. Jeg var så klar til at prøvekøre "Frøken
K", at jeg overhovedet ikke bemærkede kulden (ca. 3°C),
og jeg blev da heller ikke skuffet over hendes præstation. Det kørte bare
deruda': vrider man håndtaget, flytter hun sig og sving klarer hun stort set af
sig selv. –Så jeg var solgt.
Div. tests i div.
MC-blade giver GPX'eren ris for sine køreegenskaber, men jeg synes at den er
utrolig let kørt, især er den god til svingkørsel. Bjergkørsel er bare sjovt
(for det meste), og en tur ud af motorvejen er den også til, også uden at man
bliver "træt" bagi. Den er dog lidt sidevindsfølsom, men det er til
at leve med. Bremserne er rigtig gode og den har et meget præcist gearskifte.
Siddestillingen er lidt
fremoverbøjet, men ikke så meget som på de mere moderne sportscykler (GPX'eren
er fra 1988). Jeg synes det er en god siddestilling: man bliver ikke træt i
armene ved by/bjerg-kørsel, og ikke træt i ryg/bag ved lange strækninger på
motor/landevej. Siddestillingen sammen med den lidt bløde affjedring gør
GPX'eren meget rygvenlig, noget jeg sætter stor pris på. (Efter 14 dage med
4.500 kørte km var min ryg stadig OK.)
Jeg har kørt 15.000 km
på Frøken K og bliver stadig mere glad for hende, efterhånden som jeg lærer
hende rigtigt at kende. Hun har nu kørt i alt 27.000 km og bruger stadig ingen
olie. –Se det er min pige.
Teknik
Motor:
592ccm Vandkølet 4-cyl., 4 takt, 16 vent., dohc. 85 hk (63kW) v. 11.000 omdr.
Moment: 5,8 kgm v. 9000 omdr.
Stel:
Stål
Tank:
18 L
Sædehøjde:
755mm
Dæk:
For: 110/90-16 Bag:130/90-16
Vægt:
180 kg tør og 205 kg våd.
Vendediameter (min.) 2,8
m
Bremselængde 12,5 m v.
50 km/t
Præstationer:
0-100 : 3,9 sek.
Topfart: 218 km/t
(ægte)
Forbrug: 20 km/l
Århus efterår 2000