Tilbage

Suzuki GSX 400 X Impulse   af H. Nedergaard

 

Selvom jeg ikke har haft min motorcykel særligt længe, så har jeg dog alligevel dannet mig et ganske godt indtryk af den lille knaldperle. Jeg er forholdsvis novice m.h.t. motorcykler - jeg fik mit kørekort i April ´97 og har indtil videre kun ejet denne motorcykel. Jeg søgte en motorcykel der kunne opfylde mine krav; den skulle være let at køre, have en motor på max. 500cc, gerne have et sporty look og vigtigst - den skulle være billig!

Jeg fandt det hele i min Suzuki GSX 400 X Impulse fra ´89. Den havde tidligere været gennem 2 ejere, som tilsyneladende havde behandlet den efter alle forskrifter. Jeg var lidt betænkelig ved dens minimale størrelse, da jeg selv måler 190 cm, med en voksende omkreds. Men dette "problem" har heldigvis ikke meldt sig endnu. Impulsen er oprindeligt lavet til det Japanske hjemmemarked, hvorfor instrumenteringen indeholder få Japanske tegn.

Der er tale om en teknisk avanceret og raffineret maskine, der med sine 59 HK samtidig har en betragtelig præstationsevne - på trods af de "kun" 400cc. Tilbage i 1988 hvor nogle få eksemplarer blev importeret til Danmark, var Impulsen den hidtil hurtigste firetakter i 400cc klassen. Om dette har ændret sig skal jeg ikke kunne sige, men den er hurtig nok til mig, med sine ca. 5 sek. fra 0-100 km/t.

Impulsen er meget let at køre, da den er lille og væver. Sving klares i et snuptag, så den er fremragende til bykørsel.

På landevejen kan man godt mærke, at der kun er tale om en 400cc maskine. Under 130 km/t kan den godt lege med de store, selvom den hurtig falder bagud. Over 130 km/t spiller de manglende kræfter og voksende vindmodstand (ingen kåbe) en betydelig rolle. Jeg har endnu ikke kørt hurtigere end 175 km/t på den, selvom den sikkert kunne presses højere. Ifølge tests i Motorcyklen og Touring Nyt kan den klare ca. 187 km/t, men p.g.a. den lille størrelse vil jeg ikke anbefale dette. Den føles meget let over  150 km/t. Jeg kommer dog sjældent derop, hvorfor cyklen passer fortrinligt til mit temperament - hurtig fra start…..og let gearskifte.

Impulsen har en litereffekt på over 140 HK, hvilket giver de fleste større cykler baghjul. Grunden til de flotte præstationer ligger bl.a. i et særligt kølesystem, der kombinerer luft-, olie- og vandkøling, der holder varmen under kontrol. Det har dog vist sig, at maskinen godt kan blive varm. Ved bykørsel kan den finde på at gå i stå, når man holder stille. Dette er dog kun sket for mig 1 gang, men rygter siger, at det kan være et større problem for nogle maskiner. Jeg føler mig meget sikker på Impulsen, da den har bremser der virkelig "sparker røv". Bremserne er faktisk dimensioneret til brug på 750cc maskiner med 2 skiver foran og 1 skive bag. Der er selvfølgelig tale om bremser med dobbelt kalibre - så der tages ved, hvis der gribes lidt for hårdt i håndtagene. Motorkulturen er hidsig - meget hidsig. Således titter hestekræfterne først rigtigt frem ved 8000 rpm og yder først det hele ved 12000 rpm. Dette betyder dog ikke, at jeg ikke kan køre sindigt - selvom det er lidt kedeligt. Impulsen er meget let at trille stille og roligt på, men brugen af gearingen er meget vigtig. Der er ikke kræfter til at sejtrække som de større cykler kan. Man skal hele tiden holde omdrejningerne over 3000-4000 rpm, ellers brummer den lidt for meget.

Nu vi er ved lyden, så giver det jo stof til et helt kapitel ;o) Impulsen var monteret med en Laser lydpotte da jeg købte den. På originalen findes der en meget lydsvag lydpotte, som ikke lader Impulsen lyde lidt sjov. Min Laser lydpotte er derimod ganske god til at lade andre høre mig komme ;o) Dette var jeg ikke udpræget glad for i starten, men lærte hurtigt, at dette gjorde min cykel meget "større" i bilisternes øre. Jeg har endnu ikke oplevet, at blive overset af en bilist, da de som regel på lang afstand kan høre mig komme.

Jeg begynder nu min 2. Sæson på Impulsen, som måske bliver den sidste. Dette skyldes kun, at jeg gerne vil anskaffe mig en cykel der har en lidt større motorydelse og større fysiske dimensioner.

Jeg er dog meget glad for Impulsen og kan kun anbefale andre nybegyndere at anskaffe den. P.g.a. det utraditionelle design findes der mange gode tilbud derude - det er bare med at komme i gang. Vi ses derude på landevejen.

Tilbage