Island 2002 | |
Indledning. | |
Vi havde længe gået med tanken om at komme en tur til Island. Men det er jo lidt dyrere end bare lige at kører en tur syd på. Vi besluttede at i år 2002 skulle det være. Men da det jo ikke lige er i de egne man kommer så tit, besluttede vi at besøge både Færøerne også, når vi nu alligevel var afsted i "området". Vi valgte at tage 4 ugers ferie. Herunder kan du læse om både forberedelserne og turen. | |
Forberedelserne. | |
Turen skulle selvfølgelig
foregå på MC. Men vores sommerMC'er var uegnede til formålet. Vi
måtte have nogle offroadere. Jeg havde i forvejen en Yamaha DT175 årg.
98 til vinterkørsel og som jeg havde købt i den spæde start af
planlægningen af denne tur.. Men da bagagepladsen er meget begrænset
valgte vi at købe den noget større Yamaha XT600 til alt det
"tunge". To stk. 350 ccm (gerne Yamaha TT) havde været mere
optimalt, men dem er der ikke mange til salg af. Rejsen til Island blev bestilt hos Smyril Line Danmark, som jo netop sejler forbi Færøerne og giver os 3 hele dage der, inden turen går videre til Island. Der skulle også købes en del udstyr. Vi ville køre tværs over øen 2 steder (Sprengissandur og Kjølurruten), og især den først nævnte skal man være forberedt på lidt af hvert. Vi kunne jo ikke regne med at køre tværs over på en dag, og man skal være forberedt på punkteringer og overnatninger i "det vilde". Vi måtte også ud og købe et bedre telt som både kunne modstå vind og vand på Island.
|
|
Afsted mod færørene | |
Endelig blev det dagen hvor
vi skulle af sted (d. 29/6). Vi kom ombord på færgen og fik spændt
vores MC'er fast. Mandag morgen kl. 06.00 (d. 1/7) ankommer vi så til
Thorshavn, hvor vi hurtigt finder campingpladsen lige i udkanten af byen
og lige ud til vandet. Vi kørte en tur over fjeldet, af vej nr. 10, med udsigt til Kallafjorður og videre over den eneste bro over Atlanterhavet til Øen Eysturoy og fulgte vej nr. 62 langs den østlige bred af Sundini, med udsigt til Færørenes højeste vandfald, Fossá, på øen Streymor, som er 140 m højt. Vejen ender ved byen Eiði som er en lille bygd med ca. 625 som ligger smukt ud til vandet. Derfra kørte vi videre mod Gjógv, en lille bygd på ca. 60 indbyggere. Her er der en smuk lille naturhavn.
For enden af kløften er
der åbent ud mod Atlanterhavet. Fra Gjógv gik turen videre til bygden
Funningur, om hvilken det siges at Færøernes første landnamsmand,
boede. Derfra kørte vi tilbage til øen Streymoy, hvor vi fulgte vej nr. 10
og senere vej nr. 50, langs kysten tilbage til Thorshavn, hvor vi bl.a
kørte igennem den meget omdiskuterede tunnel. Turen blev på ca. 140 km i
alt. Der var enkelte byger, overskyet og blæsende, temperatur på ca.
10°C
Tjønuvik bør man tage ud
til hvis man er på Færøerne, der er også udsigt til nogle flotte
klipper i Atlanterhavet. Herfra gik turen tilbage til Thorshavn. Den dag
kørte vi ca. 150 km. Der var enkelte byger, overskyet og en temperatur
på ca. 10°C. |
|
Ankomst til Seyðisfjörður og det nordøstlige Island. | |
Vi ankom til Seyðisfjörður
torsdag d. 4/7 kl. 10.00. Allerede, ved indsejlingen, fornemmer man at Island
er noget for sig. Stejle klipper helt ud til vandet med sne på toppen
og Seyðisfjörður, som med sine ca. 1000 indbyggere ligger meget smukt
i dalen. Efter at være kommet igennem tolden, og det tager tid, kørte
vi over Fjarðarheiði-bjergene, til Egilsstaðir,
en by med ca. 1400 indbygger. Efter at have handlet lidt, kørte vi
videre af vej nr. 1 (ringvejen rundt om Island), op til vandfaldet
Fossvellir. Derfra kørte vi af vej nr. 917, langs Jokulsá á dal. Her
bliver vi for første gang mindet om de dårlige veje på Island. Her er
asfalt en by i Rusland. Og da vi kom til en omkørsel, som pegede ud
over en stenmark, kun svagt markeret af et par hjulspor, blev vi
rigtig glad for, at vi på denne ferie havde valgt offroadere. Vi kørte op
over bjergene og fik en flot udsigt over Hólmatunga.
Herefter gik det videre til
Vopnafjorður. Det var en meget smuk tur, hvor landskabet hele tiden
skifter fra grønne bjerge, mosbelagte sletter og golde stensletter. Vi
fortsatte af vej nr. 85, forbi Þórshöfn, helt til Raufarhöfn, hvor vi ville campere.
Vi håbede det ville være skyfrit om natten, så vi kunne få et glimt af
noget, der kunne minde om en midnatssol, da det jo er noget af det
nordligeste man kan komme på fastlandet på Island, og ikke langt fra
Polarcirklen. Polarcirklen "snitter" lige kysten. Desværre forsvandt skyerne ikke. Men det var dog lyst
hele natten. Campingpladsen hører nok til blandt de mindste. Vi var
alene da vi ankom. Der ankom dog et par mere, lidt senere. Pladsen var
ubemandet og her var kun 2 toiletter og en håndvask med koldt vand. Til
gengæld var det
gratis at bo der. Det holdt tørvejr hele dagen og temperaturen lå på
omkring 6-8°C. Vi kørte i alt
ca. 250 km den dag.
|
|
Tværs over øen ad ruten, Sprengisandur | |
Næste dag (tirsdag d.
9/7), besluttede vi, skulle være dagen hvor vi ville prøve at kører
tværs over øen, for at ende i Landmannalaugar, som hører til en af de
smukkeste områder på øen. Det blæste kraftigt fra nord, men det gav
os medvind, så det var ikke så galt at kører i. Vi kørte fra Mývatn
kl. 10 mod GoÞafoss ad vej nr. 1. Det er endnu et flot vandfald.
Derefter drejede vi fra af vej nr. 842. De første ca. 30 km er af
rimelig god grusvej indtil den lille by Myri, som egentlig bare er en
samling huse. På disse første 30 km regnede det, så det var noget
pløret at kører i. Men efter Myri holdt det tørt og det er også her
man kører ind i Sprengisandur ad vej nr. 26. Dette er den sværeste af
højlandsruterne at gennemføre.
Fra Myri er der ca. 190 km før vi igen får gode veje under vores dæk. Så det er på denne rute at vores motorcykler og udstyr skal bestå sin "prøve". Her er utroligt goldt, øde og flot. Landskabet skifter hele tiden. Der skal passeres elve flere så dybe at vi er tæt på at opgive at komme over og andre indeholde store glatte sten som heller ikke er til at kører på. Jeg holdt op med at tælle elve, da jeg var nået til 25. Nogen steder består vejen af store sten som er meget ubehagelige at kører på, andre steder af meget blødt "sand-aske", som motorcyklen synker i og gør den meget svær at styre. Igen og igen kommer man i voldsom slinger. Mange steder er vejen så ujævn at vi må snegle os af sted med 5-15 km/t. Men her kan man til gengæld opleve de store vidder, udsigt til bjerge, sand- og stensletter, gletschere og en utrolig ro. Her er ikke en lyd. Man kan ikke engang høre vinden, da der ikke er nogen træer den kan suse i. Det er en utrolig flot tur. Men den er hård og vi havde våde fødder det mester af vejen, da vores støvler ganske enkelt ikke var høje nok. Inde midt på øen er det muligt at campere. Men det blæste meget kraftigt, samtidig med at klokken ikke var mere end vi vurderede at vi kunne klare resten af turen på rimelig tid, så derfor besluttede vi os for at fortsætte. Desværre drejede vi senere fra af en forkert vej, som vi døbte "Det sorte Helvede". Vejen og hele området bestod udelukkende af kulsort sand-aske, som nærmest er umuligt at kører i. Efter ca. 45-50 minutter og ca. 8 km, gik det op for os at det var den forkerte vej, så vi måtte tilbage af den samme vej. Vi overvejede at campere her, men fandt det umuligt, da vi ikke kunne parkere motorcyklerne fordi det var for blødt, vi kunne kun fastgøre teltet til cyklerne, da vi ikke kunne bruge pløkker i dette bløde sand og for det tredje frygtede vi at det kunne blæse yderligere op, og så ville vi være i en frygtelig sort sandstorm. Senere ankom vi, langt om længe, til Sigalda. Men ak, vej nr. 208 som førte til Landmannalaugar var spærret. Vi kørte ca. 500 meter længere og fandt en tankstation i Sigalda. Vi turde ikke kører længere da vi havde brugt den ene 5L reservedunk. Vi kiggede på klokken, chok, den var 1 om natten. Vi havde ikke lige taget højde for, at det stort set ikke bliver mørkt på Island om natten. Vi troede at klokken var 9-10 om aftenen. Heldigvis var der på denne tankstation et tilhørende motel, så vi lejede et værelse for ca. 350 kr. De lukkede godt nok kl. 23, men en flink dame hjalp os på plads i værelset. En turist fortalte os senere at vejen sandsynligvis var lukket pga. sandstorm, men var dog ikke sikker. Den dag havde vi kørt 325 km (på ca. 15 timer!) og vejret havde været godt det meste af turen. Der var dog ofte kraftig blæst. Temperaturen lå på ca. 10°C.
|
|
Landmannalaugar via Hekla. | |
Næste morgen (onsdag d.
10/7) drog vi videre mod Hekla ad vej nr. 26. Ikke langt fra motellet
går en lille vej til venstre, forbi Hekla og videre til vej nr. 208,
som skulle fører os til Landmannalaugar, her var der ligesom ved starten
af Sprengisandur et skilt som fortæller at dette område kun kan
krydses i 4-hjulstrækker. Vi var meget opsat på at komme til at kører
på 208, da det skulle være en af de smukkeste ruter på hele Island,
så vi satsede på at det kun var den første del af vejen der var
spærret. Hekla ligger i et meget sort og goldt område. Men det er flot
og meget anderledes. Der er en god udsigt fra Hekla, hvor vi heldigvis
havde solskin. Endelig kommer vi til national parken "Frieðland að Fjallabaki" hvor Landmannalaugar ligger. Vi skulle dog lige igennem en mindre sandstorm først. I den mødte vi 4 cyklister som blot stod og ventede på en den skulle ligge sig. Vi var glade for vores styrthjelme, som gjorde at vi kunne fortsætte igennem sandstormen. Da vi kom ud af sandstormen blev vi vidne til et meget smukt landskab. Det blev bare flottere og mere fantastisk jo nærmere vi kom Landmannalaugar. Og vej nr. 208 var også åben herfra. Vi ankom kl. 17 til Landmannalaugar efter ca. 100 km. Temp. havde ligget på omkring 15°C. Næste morgen startede vi med at bade en den nærliggende varme kilde, hvorefter vi gik en lang tur igennem lavamarken tæt ved campingpladsen og fik set nogle svovlkilder. Campingpladsen ligger for foden af en størknet lavamark, fra omkring 1400 tallet. Det kommer varmt vand ud under lavavæggen som blander sig i de små søer og gør dem ideelle at bade i. De skiftene farver (blå/grønne og røde) i klipperne skyldes rhyolitter. Temperaturen lå på 10-15°C, og der var både sol, skyet og regn på skift og næsten ingen vind.
|
|
Geysir, Gullfoss og Reykjavik. | |
Dagen efter, (fredag d. 12/7)
kørte vi fra Landmannalaugar og videre af vej nr. 208. Vi måtter
opgive at komme helt ud til vandfaldet Ófærufoss, som er meget
berømt. Floden var simpelthen for bred og dyb til at vi turde krydse
den, selv små 4-hjulstrækkere havde problemer. Her var indtil 1994, en
naturskabt klippebue af basalt, som man kunne gå ud på. Men den
styrtede desværre sammen. Vi passerede "Eldgjá", verdens
største eksplosive sprækkevulkan. Det er en lang revne som går fra
Mýrdalsjökull-gletscheren og til bjerget "Gjátindur" og er
i alt ca. 40 km. Da vi kom ud på vej nr. 1 (ringvejen) kørte vi mod
Vik. Her opdagede vi at en bolt som holdt forrøret på den lille
offroader, var væk. Vi fandt et landbrugsmaskinværksted, som kunne
konstatere at gevindet var ødelagt. I løbet af kort tid at havde de
lavet nyt gevind og vi kunne fortsætte. 21 km efter Hella, drejede vi
nord på af vej nr. 30. Planen var at finde campingpladsen i byen
Flúðir, hvor der iflg. vores campingbog skulle være både
vaskemaskine, tørretumbler og en lang række andre ting. Og da vi
trængte til rent tøj, var det oplagt. Vi fandt pladsen, og kunne
konstatere at det eneste der var, var toiletter og et par håndvaske. Vi
ankom kl. 19, efter at have kørt ca 300km i meget krafig blæst.
Temperaturen lå på omkring 15°C (Køretid: 10 timer) Næste dag efterlod vi vores telt på campingpladsen for at kører lidt rundt i området. Vi kørte først til det berømte vandfald, Gullfoss. Det er et flot vandfald og vil man tæt på er det en god idé at have regntøj på. Det var nu ikke det store problem for os, da vi jo havde MC-tøj på. Derefter kørte vi til Geysir. Desværre er Geysir selv holdt op med at springe, så man må nøjes med den den mindre gejser, "Strokkur" (Sprøjteren), som ligge lige ved siden af. Den sende en vandsøjle på ca. 20 meter op i luften og springer ca. hvert 5 minut. Hele området er geotermisk aktivt og her er både dampende klipper og mudderpøle i alverdens farver. Men gå nu ikke for tæt på, i sommersæsonen bliver der i gennemsnit skoldet en turist dagligt. Herefter kører vi videre til Þingvellir. Da de første nybyggere ville lave et fællesråd, valgte de dette naturskabte amfiteater ved Þingvellir (tingsletten). Her støder vi igen på den revne som deler Island i to. Herfra kørte vi tilbage til campingpladsen. Vi havde kørt ca. 200km i kraftig blæst og kraftig regn, faktisk så meget, at vores ellers vandtætte MC-tøj ikke kunne holde os tørre. Temperaturen lå på omkring 15°C. Næste dag var det planen at fortsætte nord på, tværs over øen af Kjölur-ruten, men pga. meget regn og blæst, valgte vi, efter lange overvejelser, at køre tilbage til vej nr. 1 og køre til Reykjavik, for så at tage Kjölur-ruten nord fra på et senere tidspunkt. 3 timer senere fandt vi campingpladsen i Reykjavik og det var tiltrængt efter endnu en dag i meget kraftig regn og blæst. Vi havde kørt ca. 100km og temperaturen var nu faldet til ca. 8°C. Dog blev det mere vindstille om aftenen og regnen gik over til kun at være byger. Næste dag (mandag d. 15/7) gik vi en tur i Reykjavik. Byen er både verdens nordligeste og mindste hovedstad. Der bor ca. 100.000 i byen og regner man de 5 nabokommuner med, så bor der i Storreykjavik ca. 165.000, hvilket svarer til ca. 60% af øens befolkning. Vi startede med et kig på et vulkanshow, en 2 timer lang forestilling i en lille biograf, der udover vulkaner og fortæller om øens natur. Filmen er bl.a. optaget af Villi Knudsen, som også står for billetsalg og præsentation. Der efter gik vi op til Hallgrímskirkja, som er Islands største kirke. Byggeriet er inspireret af søjlebasalt og man påbegyndte byggeriet i 1945, og var færdig ca. 30 år senere. Fra tårnet er der en fantastisk udsigt, til bl.a. Perlan, som rummer byens varme vand. Derefter gik vi ned til den gamle bydel, hvor vi bl.a. så det meget omtalte og nyopførte Rådhus, som ligger helt ud til søen. Lokale mener ikke at det passer ind i omgivelserne. Man kan også se statuen af Geir Vídalín, som indtil nu er den eneste biskop nogensinde, som er blevet erklæret personlig konkurs. Derefter kig vi videre til Kringlan, som er et stort indkøbscenter. Efter at have fået lidt at spise, vendte vi tilbage til campingpladsen, med meget trætte fødder. Det blæste og regnede det meste af dagen og temperaturen lå omkring 8°C. Dagen efter kørte vi ud til den Blå lagune, som sammenlignet med andre attraktioner på Island er meget kommerciel. Efter at være blevet varmet godt igennem i det blå vand, kørte vi videre rundt langs kysten på Reykjanes. En stor del af halvøen består af lavamarker. Vi kørte bl.a. igennem byerne Grindavik og Hafnir. Der er også et rigt fugleliv på halvøen. Vi kørte atter engang over sprækken som deler Island i to. Den dag kørte vi ca. 160 km, det var tørt og vindstille og temperaturen lå på omkring 12°C.
|
|
Snæfellsnes. | |
Onsdag
(d. 17/7) var målet Snefælsness, som bl.a. er kendt fra filmen,
"Rejsen til jordens indre", da det iflg. filmen er her at
indgangen til jordens indre er. Vi kørte ad vej nr. 1 fra Reykjavik,
igennem tunnellen under Borgarfjörður. I byen Borgarnes drejede vi fra
ad vej nr. 54 (vi overså godt nok skiltet og kørte for langt, så det
var tilbage igen). Vi kørte til mineralvandskilden Ölkelda, som er en
af de få kilder med naturligt brusende vand. Men det var lidt en
skuffelse. Kilden var blot et vandrør, som kom op af jorden i en lille
indhegning, hvor der ved indgangen var en lille bøtte man kunne putte
penge i, hvis man ville smage. Så vi drog hurtigt videre over fjeldet
til Ólafsvik, hvorfra en lille vej går op til Gletcheren
Snæfellsjökull. Vejen er meget dårlig, men her er flot og rigeligt at
kigge på. Desværre fik vi kun lige kanten af gletscheren at se, da der
er mange skyer, tæt tåge og kraftig regn. Men det skulle efter sigende være et
meget smukt syn i solskin. Derefter kørte vi tilbage over fjeldet igen,
for at tage turen rundt om "spidsen" på halvøen, langs
kysten. Ved Arnarstapi ligger hulen Sönghellir "den syngende
grotte", hvor der er en utrolig akustik. Hulen er ikke stor. Lidt
senere støder vi på en flok heste, som ikke lige gik til siden for os.
Der er fårene, som er overalt på øen (også på vejene), lidt mere
medgørlige. Det er en flot tur, men helt sikkert langt flottere i
solskin, hvor man kan se gletscheren. Vi passerede atter engang Ólafsvik
og kørte videre langs nordkysten af vej nr. 57. Her er der utroligt
smukt. Bjergene er meget flotte, og er på trods af det dårlige vejr,
hele turen værd. Vi ender i Stykkishólmur, hvor vi overnatter på
campingpladsen. Vi havde kørt 440km og kun den første times tid var
det tørvejr, resten af dagen øsede det ned. Temperaturen lå på 5-10°C. Næste dag fortsætter vi langs nordkysten, hvor der fortsat er meget smukt. Da vi kommer til vej nr. 60, drejer vi mod nord og kører til byen Búðardalur, hvor vi provianterer. Derefter kører vi ad vej nr. 59 mod øst, som ender ved fjorden, Hrútafjörður. Herfra går vejen sydpå, langs vandet, indtil vi rammer ringvejen (vej nr. 1), hvor vi kører mod nord og senere øst, for til sidst at ende i Blönduós. På vejen dertil hænger der nogle små skyer lige over os, så det nærmest føles som om vi blot kunne stikke hånden op i dem. Det havde været solskin hele dagen, med et par enkelte skyer. Det var en ret blæsende dag og vi havde tilbagelagt ca. 250km. Om aftenen havde vi en flot solnedgang, som vi nød på stranden, der hvor floden Blanda munder ud i havet. Senere blev det skyet i dalen, et lille stykke fra os, og det så nærmest ud som om det var et røgslør der bevægede sig med stor hastighed, mod vandet. Jeg har aldrig set noget lignende før.
|
|
Kjölurruten. | |
Fredag d. 19/7 var vejret
atter flot med høj sol, og vi besluttede at køre tværs over øen af
Kjölurruten, som vi jo havde opgivet tidligere p.g.a. dårligt vejr.
Så vi fandt vej nr. 35 og begav os af sted. Ruten er ikke så barsk som
Spregisandur og heller ikke så lang. Her møder vi af samme grund flere
biler og endda 2 motorcykler. Vi kører igennem flot landskab og
kommer Hvervellir ved Kjölur, ca. midt på ruten. Her er varme
kilder, boblende mudder m.m. Alt sammen i flotte farver. Vi får også
set en enkelt lille hule. Derefter kører vi videre og drejer fra mod
Kerlingarfjöll, men må dog opgive at komme helt derud, da vi skal
krydse en rimelig bred og dyb flod, med meget kraftig strøm. Og med
udsigt til vandfald få meter længere henne ad floden, vælger vi at
vende om og køre tilbage på vej nr. 35. Vi kører videre syd på,
forbi Hvitavatn, hvor 2 gletschere, Norðurjökull og Suðurjökull,
ender helt nede ved vandet. Disse to gletschere er del af den store gletscher
Langjökull. Kjölurruten ender ved Gullfoss. Herfra kører vi
ad vej nr. 30 mod ringvejen (nr. 1) og kører til Hella for at campere
på en campingplads med tilhørende café, kaldet Café Århus. Vi havde
tilbagelagt ca. 320 km og temperaturen havde været omkring 20°C
dog koldere i fjeldene. Det havde været blæsende hele dagen.
|
|
Syd Island. | |
Næste dag kører vi først
til Skogafoss. Et flot og stort vandfald, som ser silkeblødt ud. Her er
det muligt at komme
helt hen til der hvor vandet "lander".
Derefter kørte vi
videre mod byen, Vik. Denne gang for at se stranden og fuglefjeldet,
hvor der bl.a. er søpapegøjer. Stranden skulle høre til en af de
aller bedste i verden, den er flot og sort, som står i dyb kontrast til
det hvide skum, som er forårsaget af bølgerne. Hvad der skulle gøre
stranden til en af verdens bedste vides ikke. Men det kan nok ikke være
havtemperaturen. Derefter kørte vi videre til Kirkjugólf
(kirkegulvet), som er et naturligt forekommende "flisegulv",
bestående af toppen af de sekskantede basaltsøjler. Man kunne godt tro
at dette var menneskeskabt, men det er det ikke. Herfra gik turen videre
til Dverghamrar (Dværgklipper), som er nogle små klipper der består
af basaltsøjler. Det siges at dværge er indespærret i disse
basaltsøjler og der er ofte hørt musik og sang derfra. Herfra går turen til dagens mål, nemlig den store
sandslette, Skeiðarársandur. Det
er et område på størrelse med Bornholm. Her bliver man advaret mod
sandstorme inden man kommer til sletten, især frygtet af cyklister. Der
var dog ingen denne dag. Til gengæld havde vi fin udsigt til gletscheren,
Vatnajökull. Gletscheren er verdens største uden for polaregnene. Den
dækker et areal på 8500 km2 svarende til 12% af Islands
areal. Den er 1 km tyk, på det tykkeste sted. Og det var netop her, det
kendte vulkanudbrud i 1996 fandt sted. Det startede med et jordskælv
under gletscheren d. 29/9-1996 og den 1/10 begyndte lavaen at strømme ud
af en 4 km lang revne, under gletscheren. Det tog kun 30 timer før der
var smeltet hul i gletscheren, igennem 500m is (energien svarer til at
der blev sprængt en Hiroshima bombe hvert minut, de første 2 dage). Aske m.m. blev slynget 10
km op i atmosfæren. D. 14/10 stoppede udbruddet, som havde smeltet
5000m3 vand hvert sekundet og hævet isoverfladen med 15-20
meter hver dag. Men først d. 5/11 fandt vandet vejen ud af gletscheren,
som resulterede i en tidevandsbølge der var ca. 3-4 m høj og 500-600m
bred. En halv time senere var den store bro på Skeiðarársandur,
stort set skyllet væk. Omkring 15 millioner m3 isflager
knækkede af gletscheren, de største vejede omkring 5000 tons, stykker
på 1000 tons fandt man op til 15 km væk, ved vejen som går gennem
sandsletten. Da vandstrømmen når sit højeste kl. ca. 23, strømmer der
50000m3 i sekundet. Den 6/11 falder det hele til
"ro" og der er nu løbet 3,5km3 vand (det
samme som der løber i Themsen på et helt år) indeholdende 185 millioner tons mudder. Og isens overflade sank 150 meter.
|
|
Sydøst Island. | |
Næste dag, mandag d. 22/7
var det tiden at komme videre. Vi kørte først til gletscheren,
vatnajökull, hvor jeg forsøgte at bestige den. Det lykkedes mig aldrig
at komme helt op til toppen, det kræver simpelthen noget udstyr. En gletscher
er fuld af små stejle kløfter, den er hård som sten og meget
sværere at bestige, end den lige ser ud til. Derefter kørte vi videre
til Jökulsárlón, en
gletschersø fyldt med isbjerge, her er så smukt
at vi bare stod længe og kiggede (med åben mund) uden at sige et ord.
Det er ubeskriveligt flot. Vi tog en sejl/køretur i en af
amfibiekøretøjerne, pris: ca. 200kr/pers. Vi så også en enkelt sæl. Derfra kørte
vi videre af vej nr. 1, til Hvalnes, hvor der efter sigende skulle være
sæler. Vi så dog ingen, men det var et smukt syn at se de store
Atlanterhavsbølger slå ind mod stranden, i den klare sol. Derefter gik
turen videre langs kysten, helt om til Breiðalsvik, hvor vi lige skulle
tanke, inden vi kørte "ind i landet" mod Egilsstaðir,
som var målet. Her ville vi campere de sidste dage, inden afrejse til
Danmark. Det var solskin det meste af dagen med temperaturer mellem
15-20°C, der kom dog lidt
støvregn om aftenen. Om tirsdagen gik dagen med afslapning (det var en lang tur dagen før) og MC'erne blev set efter. Min XT600 skulle have strammet kæde (kædekittet var ved at være slidt), den lille DT175 havde i nogle dage lækket olie fra bundpakningen, men nu var det blevet rimeligt markant, men ikke værre end den sagtens kunne klare det sidste stykke vej til Danmark. Om aftenen gik vi på Café Nielsen og spiste en lækker fiskeret, med alt godt fra havet. Faktisk er det første gang jeg har fået en hummer, som jeg synes om. Og faktisk er fisk noget af det billigste at købe. Det regnede det meste af dagen og temperaturen lå på omkring 15°C. Onsdag d. 24/7 kørte vi en tur til Borgarfjörður af vej nr. 94. Her består klipperne af rhyolit, jaspis og agat. Klipperne har utroligt mange flotte farver og på det lokale stensliberi slibes der sten til et hvert formål, lige fra papirvægte, oplukkere til gravsten. Det er ikke billigt, men et kig værd. På vejen tilbage holdt vi picnic i det "vilde", det var også sidste gang. Vel tilbage på campingpladsen havde vi tilbagelagt ca. 150 km, dog kun på XT600'eren pga. føromtalte oliespild på den "lille". Temperaturen lå på ca. 15°C og der havde været lidt byger i løbet af dagen. Næste dag regnede det meget. Men vi fik indtaget vores morgenmad og kom af sted til færgen i Seyðisfjöður. Vi havde ca. 52 timers sejlads foran os før vi atter stod i Hanstholm. Vi fik hilst på nogle af dem som var ankommet til Island sammen med os, og de havde alle haft en god tur, med kun mindre uheld som punkteringer o.l.
|
|
Atter hjemme. | |
Lørdag d. 26/7 kunne vi
atter sætte vores fødder i Hanstholm. Det havde været en meget
vellykket tur. Solen skinnede og det var en dejlig tur det sidste stykke
inden vi var hjemme. Vi havde tilbagelagt ca. 4000 km i alt. Skulle du være interesseret i at høre/se mere, så skriv til mig på ![]()
Henrik Nielsen, August 2002 |
|
Nyttige links. | |
Air Iceland Excursions (northern Iceland) Flosi hf Glacier Tours Hekla rejser travelagency Highland Tours Icelandair.dk Iceland Excursions Iceland business directory Iceland Travel Information Icelandic Car Rental - Bílaleiga Íslands Icelandtotal.com Islandsresor Íslenska Jeep tours Jesper`s Islandssider Jökulsárlón (Iceland) Einar Björn Einarsson Landrover excursions Lars Misser Smyril Line Danmark Tourist Ulla og Michael, Bjerringbro Færørene. |