Island 2002

Indledning.
Vi havde længe gået med tanken om at komme en tur til Island. Men det er jo lidt dyrere end bare lige at kører en tur syd på. Vi besluttede at i år 2002 skulle det være. Men da det jo ikke lige er i de egne man kommer så tit, besluttede vi at besøge både Færøerne også, når vi nu alligevel var afsted i "området". Vi valgte at tage 4 ugers ferie. Herunder kan du læse om både forberedelserne og turen.
Forberedelserne.
Turen skulle selvfølgelig foregå på MC. Men vores sommerMC'er var uegnede til formålet. Vi måtte have nogle offroadere. Jeg havde i forvejen en Yamaha DT175 årg. 98  til vinterkørsel og som jeg havde købt i den spæde start af planlægningen af denne tur.. Men da bagagepladsen er meget begrænset valgte vi at købe den noget større Yamaha XT600 til alt det "tunge". To stk. 350 ccm (gerne Yamaha TT) havde været mere optimalt, men dem er der ikke mange til salg af.
Rejsen til Island blev bestilt hos Smyril Line Danmark, som jo netop sejler forbi Færøerne og giver os 3 hele dage der, inden turen går videre til Island.
Der skulle også købes en del udstyr. Vi ville køre tværs over øen 2 steder (Sprengissandur og Kjølurruten), og især den først nævnte skal man være forberedt på lidt af hvert. Vi kunne jo ikke regne med at køre tværs over på en dag, og man skal være forberedt på punkteringer og overnatninger i "det vilde". Vi måtte også ud og købe et bedre telt som både kunne modstå vind og vand på Island.


Ruten som vi har kørt.

 

Afsted mod færørene
Endelig blev det dagen hvor vi skulle af sted (d. 29/6). Vi kom ombord på færgen og fik spændt vores MC'er fast. Mandag morgen kl. 06.00 (d. 1/7) ankommer vi så til Thorshavn, hvor vi hurtigt finder campingpladsen lige i udkanten af byen og lige ud til vandet.
Vi kørte en tur over fjeldet, af vej nr. 10, med udsigt til Kallafjorður og videre over den eneste bro over Atlanterhavet til Øen Eysturoy og fulgte vej nr. 62 langs den østlige bred af Sundini, med udsigt til Færørenes højeste vandfald, Fossá, på øen Streymor, som er 140 m højt. Vejen ender ved byen Eiði som er en lille bygd med ca. 625 som ligger smukt ud til vandet. Derfra kørte vi videre mod Gjógv, en lille bygd på ca. 60 indbyggere. Her er der en smuk lille naturhavn.


Naturhavn ved Gjógv. Bemærk Linda lige til højre for båden, giver en idé om størrelsen.

For enden af kløften er der åbent ud mod Atlanterhavet. Fra Gjógv gik turen videre til bygden Funningur, om hvilken det siges at Færøernes første landnamsmand, boede. Derfra kørte vi tilbage til øen Streymoy, hvor vi fulgte vej nr. 10 og senere vej nr. 50, langs kysten tilbage til Thorshavn, hvor vi bl.a kørte igennem den meget omdiskuterede tunnel. Turen blev på ca. 140 km i alt. Der var enkelte byger, overskyet og blæsende, temperatur på ca. 10°C
Næste dag (tirsdag d. 2/7) kørte vi en tur til Vestmanna. Her tog vi på fuglefjeldstur. På turen sejlede vi forbi en forladt by. Vi fik at vide hvordan de hejser fårene op på klippeskråningerne fra små både om foråret, fordi græsset er specielt godt her og skulle give noget velsmagende kød. Men stakkels får, tænk at skulle græsse på de meget stejle klippesider lige ned til vandet. Vi sejlede ind i kløfter, vi så bl.a. søpapegøjer. Det blev også fortalt hvor og hvordan færinger i sin tid gemte mad herude, til om vinteren, for at pirater ikke skulle stjæle det, og faktisk lå maden for snuden af dem, men de tog altid på rov i bygderne. Vi sejlede også forbi en laksefarm, som kan rumme 5000 tons laks!!! Efter sejlturen kørte vi til Saksun, af vej nr. 592. Her er meget flot. En lille kløft sørger for havvand i bunden af dalen, fra Atlanterhavet, nedenfor de stejle fjeldsider. Derfra kørte vi til Tjønuvik, som er den nordligeste bygd på Streymoy. Den er omgivet af fjelde på 3 sider og ligger i en bugt med udsigt over Atlanterhavet.


Tjørnuvik, et must hvis man er på Færøerne.

Tjønuvik bør man tage ud til hvis man er på Færøerne, der er også udsigt til nogle flotte klipper i Atlanterhavet. Herfra gik turen tilbage til Thorshavn. Den dag kørte vi ca. 150 km. Der var enkelte byger, overskyet og en temperatur på ca. 10°C.
Næste dag, onsdag (d. 3/7), var den sidste. Vi tilbragte den største del af tiden i Thorshavn, som er en hyggelig by. Vi fik også smagt på de lokale fiskefrikadeller. Herefter var det af sted til færgen, så vi kunne komme af sted til Island, som jo var vores mål. Der var afgang kl. 18.00.
Den dag var der  igen enkelte byger, overskyet og en temperatur på ca. 7-10°C.

Ankomst til Seyðisfjörður og det nordøstlige Island.
Vi ankom til Seyðisfjörður torsdag d. 4/7 kl. 10.00. Allerede, ved indsejlingen, fornemmer man at Island er noget for sig. Stejle klipper helt ud til vandet med sne på toppen og Seyðisfjörður, som med sine ca. 1000 indbyggere ligger meget smukt i dalen. Efter at være kommet igennem tolden, og det tager tid, kørte vi over Fjarðarheiði-bjergene, til Egilsstaðir, en by med ca. 1400 indbygger. Efter at have handlet lidt, kørte vi videre af vej nr. 1 (ringvejen rundt om Island), op til vandfaldet Fossvellir. Derfra kørte vi af vej nr. 917, langs Jokulsá á dal. Her bliver vi for første gang mindet om de dårlige veje på Island. Her er asfalt en by i Rusland. Og da vi kom til en omkørsel, som pegede ud over en stenmark, kun svagt markeret af et par hjulspor, blev vi rigtig glad for, at vi på denne ferie havde valgt offroadere. Vi kørte op over bjergene og fik en flot udsigt over Hólmatunga.


Udsigt over Hólmatunga. Bemærk vejen, med 12% stigning og den sorte strand i baggrunden.

Herefter gik det videre til Vopnafjorður. Det var en meget smuk tur, hvor landskabet hele tiden skifter fra grønne bjerge, mosbelagte sletter og golde stensletter. Vi fortsatte af vej nr. 85, forbi Þórshöfn, helt til Raufarhöfn, hvor vi ville campere. Vi håbede det ville være skyfrit om natten, så vi kunne få et glimt af noget, der kunne minde om en midnatssol, da det jo er noget af det nordligeste man kan komme på fastlandet på Island, og ikke langt fra Polarcirklen. Polarcirklen "snitter" lige kysten. Desværre forsvandt skyerne ikke. Men det var dog lyst hele natten. Campingpladsen hører nok til blandt de mindste. Vi var alene da vi ankom. Der ankom dog et par mere, lidt senere. Pladsen var ubemandet og her var kun 2 toiletter og en håndvask med koldt vand. Til gengæld var det gratis at bo der. Det holdt tørvejr hele dagen og temperaturen lå på omkring 6-8°C. Vi kørte i alt ca. 250 km den dag.
Næste dag skinnede solen fra en skyfri himmel. Desværre åbnede den eneste butik i byen først kl. 16.00, så morgenmad fik vi ikke meget af. Vi kørte ind for at tanke, på det tidspunkt, en ubemandet tankstation, og pga. af lidt kludder med kreditkortet og manglende kommunikation med en lokal beboer, som tilfældigvis var der, så endte det med at han betalte vores benzin, han ville end ikke modtage nogle kontanter. Flink mand. Vi kørte videre af vej nr. 85 helt ude ved kysten. Her er ikke meget at se på, udover den øde og flotte slette, og alligevel syntes vi det var fascinerende. Stedet hedder Melrakkkaslétta (Rævesletten) og her er megen blæst. Kysten er dækket af drivtømmer og her er en masse fugle. Vi holdt pause i den lille by, Kópasker, hvor der både er camping og indkøbsmuligheder. Herefter kørte vi videre til Jökulsárgljúfur Nationalpark (Gletcherelvkløften, ofte bare kaldet Jökulsá-dalen af turister). Det første man kommer til er  Ásbyrgi, som er en utrolig flot hesteskoformet kløft. De første vikinger mente at kløften var et hovaftryk efter Odins gigantiske hest Sleipnir. Klippevæggen er 100 m høj og danner en 1 km lang ring, med en samling mindre klipper i midten. Resten af parken følger Jökulsá á Fjöllum, der er Islands længste elv. Vi drejede fra og kørte af vej nr. 862, langs elven og ned til vandfaldene, Hafragilsfoss og Dettifoss, sidst nævnte er Europas største vandfald. Her føler man sig lille, vandfaldet buldre løs og det føles som om jorden ryster. 500 tons vand løber over kanten hvert sekund og falder 44 meter. Et utroligt syn, som ikke kan gengives på billede.
Herefter kørte vi igen tilbage til vej nr. 85, for at fortsætte mod Húsavík. Vejen går igennem flot landskab, bl.a. sletten, Kelduhverfi, som består af sand, udvasket af gletscheren. Dette er også det nordligste sted, hvor de to halvdele af Island trækkes fra hinanden.  Flere steder er der en utrolig flot udsigt. Vi fandt campingpladsen i Húsavík og slog lejr. Vi havde kørt ca. 230 km. Det var solskin hele dagen og temperaturen nåede op på 15-20
°C og vinden var let til frisk. Om aftenen hvor der en utrolig flot solnedgang lige omkring midnat, hvor solen kun i kort tid forsvinder i horisonten.
Dagen efter, lørdag d. 6/7, valgte vi at tage ud og sejle, for at se på hvaler, pris: ca. 350,-/pers. Vi havde hjemmefra booket hos Norðursigling. Det lykkedes at se delfiner, tumlere (minder mest om et marsvin) og vågehvaler. Det lykkedes at komme så tæt på vågehvalerne, at vi kunne lugte deres meget dårlige ånde. Resten af dagen brugte vi på at gå lidt omkring i Húsavik. Det var tørvejr hele dagen og temperaturen lå omkring 10°C, og solen "kiggede frem" bag skyerne engang imellem.
Dagen efter (d. 7/7) kørte vi af vej nr. 87 til den nok så kendte Mývatn (Myggesøen). Vejen går bl.a. igennem ørkenområdet Hólasandur. Lige ved søen, går vejen igennem Eldhraun (Ild-lava), som er størknet og revnet lava, meget betagende. Hele området er faktisk så øde at NASA i 1960'erne trænede astronauter her, inden Apollo 11 missionen. Selve søen ligger lige vest for den midtatlantiske spredningsryg, hvor Island langsomt trækkes midt over med ca. 2 cm/år. Området er et af de mest vulkansk aktive områder i verden. Her er næsten dagliges jordrystelser, som dog kun kan måles, ikke mærkes. Her er også den største koncentration af kratere, lavamarker, boblende mudderpøle, varme kilder og myg!! Det er dog kun dansemyg, som ikke stikker, men er meget irriterende.
Efter vi havde fundet en campingplads lidt uden for Reykjahlíð, kørte vi første ud til det store krater, Hverfell, som er 2500 år gammelt. Krateret er ca. 1000m bredt og nede i bunden har mange skrevet navne og hilsner med lyse sten. Krateret er kun lavet af sort lava. Derfra kørte vi til Grjótagjá, en underjordisk varm kilde, som desværre er blevet for varm til at bade i, efter et jordskælv. Her kan man også tydeligt se den revne som deler Island. Faktisk er det nogen steder muligt at stille sig, så man har et ben på det amerikanske kontinent og et på det europæiske. Herfra kørte vi over Námafjall, klippekarmen, hvor det også ses tydeligt at Island er ved at blive revet midt over. Her lugter af svovl, og lidt længere fremme ligger den kendte boblende mudderpøl, Hverarönd. Et meget fascinerende område med en række boblende søer og dampende sprækker. Jordskorpen er her meget tynd, så det er vigtigt man holder sig på stierne. Bjergene har mange farver og er meget flotte. Herefter kører vi nogle få km videre til Krafla-området, som ligger ovenpå et reservoir af flydende lava, som er skyld i områdets vulkanske aktivitet. Da vi var der, var hele området løftet 9 cm, så man viste, det ikke ville vare længe før at lavaen ville komme op et eller andet sted. Vi så Víti-krateret som er 320m i diameter med en en sø i bunden af krateret. Det menes ikke at være aktivt længere. Ikke langt derfra er det muligt at komme ud i et meget "aktivt" område, hvor man faktisk tidligere har haft et skilt med "Adgang forbudt, pga. vulkansk aktivitet". Men det tiltrak så mange turister at man fjernede det igen. Man fraråder også al offroad kørsel i området! Så hvis man er villig til at løbe den risiko, at man kan risikere pludselig at stå midt i et vulkanudbrud, så giver dette golde område et godt indtryk af jordens skabelse, som måske ikke findes noget andet sted. Vi valgte at kører derind, bl.a. for at se Leirhnjúkur-krateret,  men kun lige for at se og så ud igen. Det er jo ikke et sted man har lyst til at holde picnic. Om et af de kratere vi så var Leirhnjúkur, vides ikke, her er ingen skilte. Derefter var det tilbage til campingpladsen. Vi havde kørt 120 km det var både vindstille og af og til en let vind. Temperaturen var 15-20°C.  Dagen efter kørte vi en tur rundt om Mývatn. Vi så bl.a. Laxa-floden og Skútusstaðagígar-pseudokraterne, som er dannet ved at vand er blevet opvarmet under lavaen og er kommet op til overfladen. Derefter kørte vi til Dimmuborgir (sorte borge), en stor 2000 år gammel mark af forvredne lavaformationer. Her kan man gå rundt og se på naturskabte søjler, buer og huler. Den mest kendte er Kirkjan (kirken), som har gotiske buer. Når man kigger på søjlerne, giver det stof til eftertanke, når man ved at det er jorden der er sunket omkring søjlerne og ikke søjlerne der er "skudt" op af jorden. Jeg vil gætte på at jorden er sunket ca. 20 meter. Vejret skiftede hele dagen mellem sol, byger og regn. Temperaturen lå på ca. 10°C.

 

Tværs over øen ad ruten, Sprengisandur
Næste dag (tirsdag d. 9/7), besluttede vi, skulle være dagen hvor vi ville prøve at kører tværs over øen, for at ende i Landmannalaugar, som hører til en af de smukkeste områder på øen. Det blæste kraftigt fra nord, men det gav os medvind, så det var ikke så galt at kører i. Vi kørte fra Mývatn kl. 10 mod GoÞafoss ad vej nr. 1. Det er endnu et flot vandfald. Derefter drejede vi fra af vej nr. 842. De første ca. 30 km er af rimelig god grusvej indtil den lille by Myri, som egentlig bare er en samling huse. På disse første 30 km regnede det, så det var noget pløret at kører i. Men efter Myri holdt det tørt og det er også her man kører ind i Sprengisandur ad vej nr. 26. Dette er den sværeste af højlandsruterne at gennemføre.


Et sted midt på Island. Øde, goldt og flot.

Fra Myri er der ca. 190 km før vi igen får gode veje under vores dæk. Så det er på denne rute at vores motorcykler og udstyr skal bestå sin "prøve". Her er utroligt goldt, øde og flot. Landskabet skifter hele tiden. Der skal passeres elve flere så dybe at vi er tæt på at opgive at komme over og andre indeholde store glatte sten som heller ikke er til at kører på. Jeg holdt op med at tælle elve, da jeg var nået til 25. Nogen steder består vejen af store sten som er meget ubehagelige at kører på, andre steder af meget blødt "sand-aske", som motorcyklen synker i og gør den meget svær at styre. Igen og igen kommer man i voldsom slinger. Mange steder er vejen så ujævn at vi må snegle os af sted med 5-15 km/t. Men her kan man til gengæld opleve de store vidder, udsigt til bjerge, sand- og stensletter, gletschere og en utrolig ro. Her er ikke en lyd. Man kan ikke engang høre vinden, da der ikke er nogen træer den kan suse i. Det er en utrolig flot tur. Men den er hård og vi havde våde fødder det mester af vejen, da vores støvler ganske enkelt ikke var høje nok. Inde midt på øen er det muligt at campere. Men det blæste meget kraftigt, samtidig med at klokken ikke var mere end vi vurderede at vi kunne klare resten af turen på rimelig tid, så derfor besluttede vi os for at fortsætte. Desværre drejede vi senere fra af en forkert vej, som vi døbte "Det sorte Helvede". Vejen og hele området bestod udelukkende af kulsort sand-aske, som nærmest er umuligt at kører i. Efter ca. 45-50 minutter og ca. 8 km, gik det op for os at det var den forkerte vej, så vi måtte tilbage af den samme vej. Vi overvejede at campere her, men fandt det umuligt, da vi ikke kunne parkere motorcyklerne fordi det var for blødt, vi kunne kun fastgøre teltet til cyklerne, da vi ikke kunne bruge pløkker i dette bløde sand og for det tredje frygtede vi at det kunne blæse yderligere op, og så ville vi være i en frygtelig sort sandstorm. Senere ankom vi, langt om længe, til Sigalda. Men ak, vej nr. 208 som førte til Landmannalaugar var spærret. Vi kørte ca. 500 meter længere og fandt en tankstation i Sigalda. Vi turde ikke kører længere da vi havde brugt den ene 5L reservedunk. Vi kiggede på klokken, chok, den var 1 om natten. Vi havde ikke lige taget højde for, at det stort set ikke bliver mørkt på Island om natten. Vi troede at klokken var 9-10 om aftenen. Heldigvis var der på denne tankstation et tilhørende motel, så vi lejede et værelse for ca. 350 kr. De lukkede godt nok kl. 23, men en flink dame hjalp os på plads i værelset. En turist fortalte os senere at vejen sandsynligvis var lukket pga. sandstorm, men var dog ikke sikker. Den dag havde vi kørt 325 km (på ca. 15 timer!) og vejret havde været godt det meste af turen. Der var dog ofte kraftig blæst. Temperaturen lå på ca. 10°C.


Sprengisandur, den sydlige del

 

Landmannalaugar via Hekla.
Næste morgen (onsdag d. 10/7) drog vi videre mod Hekla ad vej nr. 26. Ikke langt fra motellet går en lille vej til venstre, forbi Hekla og videre til vej nr. 208, som skulle fører os til Landmannalaugar, her var der ligesom ved starten af  Sprengisandur et skilt som fortæller at dette område kun kan krydses i 4-hjulstrækker. Vi var meget opsat på at komme til at kører på 208, da det skulle være en af de smukkeste ruter på hele Island, så vi satsede på at det kun var den første del af vejen der var spærret. Hekla ligger i et meget sort og goldt område. Men det er flot og meget anderledes. Der er en god udsigt fra Hekla, hvor vi heldigvis havde solskin.
Endelig kommer vi til national parken "Frieðland að Fjallabaki" hvor Landmannalaugar ligger. Vi skulle dog lige igennem en mindre sandstorm først. I den mødte vi 4 cyklister som blot stod og ventede på en den skulle ligge sig. Vi var glade for vores styrthjelme, som gjorde at vi kunne fortsætte igennem sandstormen. Da vi kom ud af sandstormen blev vi vidne til et meget smukt landskab. Det blev bare flottere og mere fantastisk jo nærmere vi kom Landmannalaugar. Og vej nr. 208 var også åben herfra. Vi ankom kl. 17 til Landmannalaugar efter ca. 100 km. Temp. havde ligget på omkring 15°C.
Næste morgen startede vi med at bade en den nærliggende varme kilde, hvorefter vi gik en lang tur igennem lavamarken tæt ved campingpladsen og fik set nogle svovlkilder. Campingpladsen ligger for foden af en størknet lavamark, fra omkring 1400 tallet. Det kommer varmt vand ud under lavavæggen som blander sig i de små søer og gør dem ideelle at bade i. De skiftene farver (blå/grønne og røde) i klipperne skyldes rhyolitter. Temperaturen lå på 10-15°C, og der var både sol, skyet og regn på skift og næsten ingen vind.


Landskab ikke langt fra Landmannalaugar.

 

Geysir, Gullfoss og Reykjavik.
Dagen efter, (fredag d. 12/7) kørte vi fra Landmannalaugar og videre af vej nr. 208. Vi måtter opgive at komme helt ud til vandfaldet Ófærufoss, som er meget berømt. Floden var simpelthen for bred og dyb til at vi turde krydse den, selv små 4-hjulstrækkere havde problemer. Her var indtil 1994, en naturskabt klippebue af basalt, som man kunne gå ud på. Men den styrtede desværre sammen. Vi passerede "Eldgjá", verdens største eksplosive sprækkevulkan. Det er en lang revne som går fra Mýrdalsjökull-gletscheren og til bjerget "Gjátindur" og er i alt ca. 40 km. Da vi kom ud på vej nr. 1 (ringvejen) kørte vi mod Vik. Her opdagede vi at en bolt som holdt forrøret på den lille offroader, var væk. Vi fandt et landbrugsmaskinværksted, som kunne konstatere at gevindet var ødelagt. I løbet af kort tid at havde de lavet nyt gevind og vi kunne fortsætte. 21 km efter Hella, drejede vi nord på af vej nr. 30. Planen var at finde campingpladsen i byen Flúðir, hvor der iflg. vores campingbog skulle være både vaskemaskine, tørretumbler og en lang række andre ting. Og da vi trængte til rent tøj, var det oplagt. Vi fandt pladsen, og kunne konstatere at det eneste der var, var toiletter og et par håndvaske. Vi ankom kl. 19, efter at have kørt ca 300km i meget krafig blæst. Temperaturen lå på omkring 15°C (Køretid: 10 timer)
Næste dag efterlod vi vores telt på campingpladsen for at kører lidt rundt i området. Vi kørte først til det berømte vandfald, Gullfoss. Det er et flot vandfald og vil man tæt på er det en god idé at have regntøj på. Det var nu ikke det store problem for os, da vi jo havde MC-tøj på. Derefter kørte vi til Geysir. Desværre er Geysir selv holdt op med at springe, så man må nøjes med den den mindre gejser, "Strokkur" (Sprøjteren), som ligge lige ved siden af. Den sende en vandsøjle på ca. 20 meter op i luften og springer ca. hvert 5 minut. Hele området er geotermisk aktivt og her er både dampende klipper og mudderpøle i alverdens farver. Men gå nu ikke for tæt på, i sommersæsonen bliver der i gennemsnit skoldet en turist dagligt. Herefter kører vi videre til Þingvellir. Da de første nybyggere ville lave et fællesråd, valgte de dette naturskabte amfiteater ved Þingvellir (tingsletten). Her støder vi igen på den revne som deler Island i to. Herfra kørte vi tilbage til campingpladsen. Vi havde kørt ca. 200km i kraftig blæst og kraftig regn, faktisk så meget, at vores ellers vandtætte MC-tøj ikke kunne holde os tørre. Temperaturen lå på omkring 15°C.
Næste dag var det planen at fortsætte nord på, tværs over øen af Kjölur-ruten, men pga. meget regn og blæst, valgte vi, efter lange overvejelser, at køre tilbage til vej nr. 1 og køre til Reykjavik, for så at tage Kjölur-ruten nord fra på et senere tidspunkt. 3 timer senere fandt vi campingpladsen i Reykjavik og det var tiltrængt efter endnu en dag i meget kraftig regn og blæst. Vi havde kørt ca. 100km og temperaturen var nu faldet til ca. 8°C. Dog blev det mere vindstille om aftenen og regnen gik over til kun at være byger.
Næste dag (mandag d. 15/7) gik vi en tur i Reykjavik. Byen er både verdens nordligeste og mindste hovedstad. Der bor ca. 100.000 i byen og regner man de 5 nabokommuner med, så bor der i Storreykjavik ca. 165.000, hvilket svarer til ca. 60% af øens befolkning. Vi startede med et kig på et vulkanshow, en 2 timer lang forestilling i en lille biograf, der udover vulkaner og fortæller om øens natur. Filmen er bl.a. optaget af Villi Knudsen, som også står for billetsalg og præsentation. Der efter gik vi op til Hallgrímskirkja, som er Islands største kirke. Byggeriet er inspireret af søjlebasalt og man påbegyndte byggeriet i 1945, og var færdig ca. 30 år senere. Fra tårnet er der en fantastisk udsigt, til bl.a. Perlan, som rummer byens varme vand. Derefter gik vi ned til den gamle bydel, hvor vi bl.a. så det meget omtalte og nyopførte Rådhus, som ligger helt ud til søen. Lokale mener ikke at det passer ind i omgivelserne. Man kan også se statuen af Geir Vídalín, som indtil nu er den eneste biskop nogensinde, som er blevet erklæret personlig konkurs. Derefter kig vi videre til Kringlan, som er et stort indkøbscenter. Efter at have fået lidt at spise, vendte vi tilbage til campingpladsen, med meget trætte fødder. Det blæste og regnede det meste af dagen og temperaturen lå omkring 8°C.
Dagen efter kørte vi ud til den Blå lagune, som sammenlignet med andre attraktioner på Island er meget kommerciel. Efter at være blevet varmet godt igennem i det blå vand, kørte vi videre rundt langs kysten på Reykjanes. En stor del af halvøen består af lavamarker. Vi kørte bl.a. igennem byerne Grindavik og Hafnir. Der er også et rigt fugleliv på halvøen. Vi kørte atter engang over sprækken som deler Island i to. Den dag kørte vi ca. 160 km, det var tørt og vindstille og temperaturen lå på omkring 12°C.

 

Snæfellsnes.
Onsdag (d. 17/7) var målet Snefælsness, som bl.a. er kendt fra filmen, "Rejsen til jordens indre", da det iflg. filmen er her at indgangen til jordens indre er. Vi kørte ad vej nr. 1 fra Reykjavik, igennem tunnellen under Borgarfjörður. I byen Borgarnes drejede vi fra ad vej nr. 54 (vi overså godt nok skiltet og kørte for langt, så det var tilbage igen). Vi kørte til mineralvandskilden Ölkelda, som er en af de få kilder med naturligt brusende vand. Men det var lidt en skuffelse. Kilden var blot et vandrør, som kom op af jorden i en lille indhegning, hvor der ved indgangen var en lille bøtte man kunne putte penge i, hvis man ville smage. Så vi drog hurtigt videre over fjeldet til Ólafsvik, hvorfra en lille vej går op til Gletcheren Snæfellsjökull. Vejen er meget dårlig, men her er flot og rigeligt at kigge på. Desværre fik vi kun lige kanten af gletscheren at se, da der er mange skyer, tæt tåge og kraftig regn. Men det skulle efter sigende være et meget smukt syn i solskin. Derefter kørte vi tilbage over fjeldet igen, for at tage turen rundt om "spidsen" på halvøen, langs kysten. Ved Arnarstapi ligger hulen Sönghellir "den syngende grotte", hvor der er en utrolig akustik. Hulen er ikke stor. Lidt senere støder vi på en flok heste, som ikke lige gik til siden for os. Der er fårene, som er overalt på øen (også på vejene), lidt mere medgørlige. Det er en flot tur, men helt sikkert langt flottere i solskin, hvor man kan se gletscheren. Vi passerede atter engang Ólafsvik og kørte videre langs nordkysten af vej nr. 57. Her er der utroligt smukt. Bjergene er meget flotte, og er på trods af det dårlige vejr, hele turen værd. Vi ender i Stykkishólmur, hvor vi overnatter på campingpladsen. Vi havde kørt 440km og kun den første times tid var det tørvejr, resten af dagen øsede det ned. Temperaturen lå på 5-10°C.
Næste dag fortsætter vi langs nordkysten, hvor der fortsat er meget smukt. Da vi kommer til vej nr. 60, drejer vi mod nord og kører til byen Búðardalur, hvor vi provianterer. Derefter kører vi ad vej nr. 59 mod øst, som ender ved fjorden, Hrútafjörður. Herfra går vejen sydpå, langs vandet, indtil vi rammer ringvejen (vej nr. 1), hvor vi kører mod nord og senere øst, for til sidst at ende i Blönduós. På vejen dertil hænger der nogle små skyer lige over os, så det nærmest føles som om vi blot kunne stikke hånden op i dem. Det havde været solskin hele dagen, med et par enkelte skyer. Det var en ret blæsende dag og vi havde tilbagelagt ca. 250km. Om aftenen havde vi en flot solnedgang, som vi nød på stranden, der hvor floden Blanda munder ud i havet. Senere blev det skyet i dalen, et lille stykke fra os, og det så nærmest ud som om det var et røgslør der bevægede sig med stor hastighed, mod vandet. Jeg har aldrig set noget lignende før.

 

Kjölurruten.
Fredag d. 19/7 var vejret atter flot med høj sol, og vi besluttede at køre tværs over øen af Kjölurruten, som vi jo havde opgivet tidligere p.g.a. dårligt vejr. Så vi fandt vej nr. 35 og begav os af sted. Ruten er ikke så barsk som Spregisandur og heller ikke så lang. Her møder vi af samme grund flere biler og endda 2 motorcykler. Vi kører igennem flot landskab og kommer  Hvervellir ved Kjölur, ca. midt på ruten. Her er varme kilder, boblende mudder m.m. Alt sammen i flotte farver. Vi får også set en enkelt lille hule. Derefter kører vi videre og drejer fra mod Kerlingarfjöll, men må dog opgive at komme helt derud, da vi skal krydse en rimelig bred og dyb flod, med meget kraftig strøm. Og med udsigt til vandfald få meter længere henne ad floden, vælger vi at vende om og køre tilbage på vej nr. 35. Vi kører videre syd på, forbi Hvitavatn, hvor 2 gletschere, Norðurjökull og Suðurjökull, ender helt nede ved vandet. Disse to gletschere er del af den store gletscher Langjökull. Kjölurruten ender ved Gullfoss. Herfra kører vi ad vej nr. 30 mod ringvejen (nr. 1) og kører til Hella for at campere på en campingplads med tilhørende café, kaldet Café Århus. Vi havde tilbagelagt ca. 320 km og temperaturen havde været omkring 20°C dog koldere i fjeldene. Det havde været blæsende hele dagen.


Hveravellir.

 

 

Syd Island.
Næste dag kører vi først til Skogafoss. Et flot og stort vandfald, som ser silkeblødt ud. Her er det muligt at komme helt hen til der hvor vandet "lander".


Skogafoss.

Derefter kørte vi videre mod byen, Vik. Denne gang for at se stranden og fuglefjeldet, hvor der bl.a. er søpapegøjer. Stranden skulle høre til en af de aller bedste i verden, den er flot og sort, som står i dyb kontrast til det hvide skum, som er forårsaget af bølgerne. Hvad der skulle gøre stranden til en af verdens bedste vides ikke. Men det kan nok ikke være havtemperaturen. Derefter kørte vi videre til Kirkjugólf (kirkegulvet), som er et naturligt forekommende "flisegulv", bestående af toppen af de sekskantede basaltsøjler. Man kunne godt tro at dette var menneskeskabt, men det er det ikke. Herfra gik turen videre til Dverghamrar (Dværgklipper), som er nogle små klipper der består af basaltsøjler. Det siges at dværge er indespærret i disse basaltsøjler og der er ofte hørt musik og sang derfra. Herfra går turen til dagens mål, nemlig den store sandslette, Skeiðarársandur. Det er et område på størrelse med Bornholm. Her bliver man advaret mod sandstorme inden man kommer til sletten, især frygtet af cyklister. Der var dog ingen denne dag. Til gengæld havde vi fin udsigt til gletscheren, Vatnajökull. Gletscheren er verdens største uden for polaregnene. Den dækker et areal på 8500 km2 svarende til 12% af Islands areal. Den er 1 km tyk, på det tykkeste sted. Og det var netop her, det kendte vulkanudbrud i 1996 fandt sted. Det startede med et jordskælv under gletscheren d. 29/9-1996 og den 1/10 begyndte lavaen at strømme ud af en 4 km lang revne, under gletscheren. Det tog kun 30 timer før der var smeltet hul i gletscheren, igennem 500m is (energien svarer til at der blev sprængt en Hiroshima bombe hvert minut, de første 2 dage). Aske m.m. blev slynget 10 km op i atmosfæren. D. 14/10 stoppede udbruddet, som havde smeltet 5000m3 vand hvert sekundet og hævet isoverfladen med 15-20 meter hver dag. Men først d. 5/11 fandt vandet vejen ud af gletscheren, som resulterede i en tidevandsbølge der var ca. 3-4 m høj og 500-600m bred. En halv time senere var den store bro på Skeiðarársandur, stort set skyllet væk. Omkring 15 millioner m3 isflager knækkede af gletscheren, de største vejede omkring 5000 tons, stykker på 1000 tons fandt man op til 15 km væk, ved vejen som går gennem sandsletten. Da vandstrømmen når sit højeste kl. ca. 23, strømmer der 50000m3 i sekundet. Den 6/11 falder det hele til "ro" og der er nu løbet 3,5km3 vand (det samme som der løber i Themsen på et helt år) indeholdende 185 millioner tons mudder. Og isens overflade sank 150 meter.
Vi camperer i Skaftafell, lige for foden af gletscheren. Vi havde kørt ca. 250 km, og det havde stort set regnet det meste af tiden, med opklaring sidst på dagen. Temperaturen havde været omkring 10°C.
Næste dag besluttede vi os for at tage en vandretur i området. Først kom vi til Hundafoss. Toppen af vandfaldet blev i gamle dage brugt som vadested. Når vandstanden var for høj, skyllede hundene ud over kanten, deraf navnet "hundevandfaldet". Derefter kom vi til Svartifoss, som er utroligt flot, bl.a. pga. af de omgivende basaltsøjler. Så gik vi videre til en udsigtspost, Sjónarsker, men det var dog begrænset hvad vi kunne se, da det var diset. Men i godt vejr kan se helt ud til havet, over den store sandslette. Derefter gik vi videre mod nord til gletscheren, Morsájökull. Her kunne vi hører regelmæssige brag fra gletscheren, når den bevæger sig, derefter gik vi langs gletscheren, Skaftafellsjökull tilbage til campingpladsen. Hele turen tog 8 timer, men selv om været var diset, var det alligevel en rigtig god tur. Vejret havde været vindstille og temperaturen lå på ca. 10°C.

 

Sydøst Island.
Næste dag, mandag d. 22/7 var det tiden at komme videre. Vi kørte først til gletscheren, vatnajökull, hvor jeg forsøgte at bestige den. Det lykkedes mig aldrig at komme helt op til toppen, det kræver simpelthen noget udstyr. En gletscher er fuld af små stejle kløfter, den er hård som sten og meget sværere at bestige, end den lige ser ud til. Derefter kørte vi videre til Jökulsárlón, en gletschersø fyldt med isbjerge, her er så smukt at vi bare stod længe og kiggede (med åben mund) uden at sige et ord. Det er ubeskriveligt flot. Vi tog en sejl/køretur i en af amfibiekøretøjerne, pris: ca. 200kr/pers. Vi så også en enkelt sæl.  Derfra kørte vi videre af vej nr. 1, til Hvalnes, hvor der efter sigende skulle være sæler. Vi så dog ingen, men det var et smukt syn at se de store Atlanterhavsbølger slå ind mod stranden, i den klare sol. Derefter gik turen videre langs kysten, helt om til Breiðalsvik, hvor vi lige skulle tanke, inden vi kørte "ind i landet" mod Egilsstaðir, som var målet. Her ville vi campere de sidste dage, inden afrejse til Danmark. Det var solskin det meste af dagen med temperaturer mellem 15-20°C, der kom dog lidt støvregn om aftenen. 
Om tirsdagen gik dagen med afslapning (det var en lang tur dagen før) og MC'erne blev set efter. Min XT600 skulle have strammet kæde (kædekittet var ved at være slidt), den lille DT175 havde i nogle dage lækket olie fra bundpakningen, men nu var det blevet rimeligt markant, men ikke værre end den sagtens kunne klare det sidste stykke vej til Danmark. Om aftenen gik vi på Café Nielsen og spiste en lækker fiskeret, med alt godt fra havet. Faktisk er det første gang jeg har fået en hummer, som jeg synes om. Og faktisk er fisk noget af det billigste at købe. Det regnede det meste af dagen og temperaturen lå på omkring 15°C.
Onsdag d. 24/7 kørte vi en tur til Borgarfjörður af vej nr. 94. Her består klipperne af rhyolit, jaspis og agat. Klipperne har utroligt mange flotte farver og på det lokale stensliberi slibes der sten til et hvert formål, lige fra papirvægte, oplukkere til gravsten. Det er ikke billigt, men et kig værd. På vejen tilbage holdt vi picnic i det "vilde", det var også sidste gang. Vel tilbage på campingpladsen havde vi tilbagelagt ca. 150 km, dog kun på XT600'eren pga. føromtalte oliespild på den "lille". Temperaturen lå på ca. 15°C og der havde været lidt byger i løbet af dagen.
Næste dag regnede det meget. Men vi fik indtaget vores morgenmad og kom af sted til færgen i Seyðisfjöður. Vi havde ca. 52 timers sejlads foran os før vi atter stod i Hanstholm. Vi fik hilst på nogle af dem som var ankommet til Island sammen med os, og de havde alle haft en god tur, med kun mindre uheld som punkteringer o.l. 

 

Atter hjemme.
Lørdag d. 26/7 kunne vi atter sætte vores fødder i Hanstholm. Det havde været en meget vellykket tur. Solen skinnede og det var en dejlig tur det sidste stykke inden vi var hjemme. Vi havde tilbagelagt ca. 4000 km i alt.
Skulle du være interesseret i at høre/se mere, så skriv til mig på , jeg planlægger et lysbilledforedrag. 

Henrik Nielsen, August 2002

Nyttige links.
Air Iceland
Excursions (northern Iceland)
Flosi hf
Glacier Tours
Hekla rejser travelagency
Highland Tours
Icelandair.dk
Iceland Excursions
Iceland business directory
Iceland Travel Information
Icelandic Car Rental - Bílaleiga Íslands
Icelandtotal.com
Islandsresor
Íslenska
Jeep tours
Jesper`s Islandssider
Jökulsárlón (Iceland) Einar Björn Einarsson
Landrover excursions
Lars Misser
Smyril Line Danmark
Tourist
Ulla og Michael, Bjerringbro

Færørene.

Fuglefjeldstur
Ferðaætlanin ’00 - ’01